I skøn forening – Faaborg Museum 1915

06/6-2015

08/11-2015

Faaborg Museum er et totalkunstværk med maleri, skulptur, arkitektur, møbelkunst og grafisk design – og samspillet er usædvanligt. Den smukke bygning byder på mønstrede mosaikgulve, vægge i skønne farver, søjler og et mylder af gange og rum.

Ambitionerne og visionerne var store, da museets mæcen Mads Rasmussen og de fynske kunstnerne, Peter Hansen, Johannes Larsen, Fritz Syberg m.fl., indledte et samarbejde med arkitekten Carl Petersen. Dette samarbejde resulterede i en smuk museumsbygning, der den dag i dag tiltrækker sig international opmærksomhed og er et af de vigtigste bygningsværker inden for dansk klassicisme.

Foto: Helene Binet, Kuppelsal, Faaborg Museum, 2015
Carl Petersen, tegning af museets facade og Mads Rasmussens Konservesgård, 1912-15. Faaborg Museum.

Carl Petersen fik arkitekt Kaare Klint til at hjælpe sig med at tegne møbler til museet, og Faaborgstolen, der blev skabt til Faaborg Museum, er i dag et hovedværk i dansk møbelkunst. Arkitekt, designer og bogtrykker Knud V. Engelhardt designede i 1916 museets elegante logo. Han stod også bag de elegante messingskilte med værknumre, der er monteret på rammerne.

Udstillingen I skøn forening – Faaborg Museum 1915 viser arkitekt Carl Petersens skitser og tegninger til bygningen og møblerne. Den kan ses i herskabslejligheden i Konservesgården, som dannede ramme om museet i perioden 1910-1915. Udstillingen viser desuden eksempler på møbler, inventar, grafisk design og dokumentarisk materiale, der tilsammen giver indblik i processen bag designet af Faaborg Museum – fra helhed til detalje.

Oplev også Carl Petersens keramiske værker. Den unge arkitekt var keramiker og kunstnerisk leder hos Bing & Grøndahl og brugte erfaringerne herfra i arbejdet med museet. I Carl Petersens museumsbygning præsenteres digitale projektioner og lydspor, der formidler bygningen, møblerne og historien bag museet.

Læs mere i jubilæumsbogen I skøn forening – Faaborg Museum 1915, rigt illustreret, indbundet: 349 kr.