JORDFORBINDELSER – DANSK MALERI 1780-1920 OG DET ANTROPOCÆNE LANDSKAB

14/1-2018

21/5-2018

Jordforbindelser er en visionær udstilling, der diskuterer et af vor tids vigtigste og mest akutte spørgsmål på en helt ny måde: Historisk kunst og geografisk udkant mødes og giver klimaspørgsmålet den jordforbindelse, der kan kvalificere refleksion, debat og handling.

Landskabet, naturen og vores omgivelser har ændret sig dramatisk i de sidste 200 år. Vi lever i den antropocæne tidsalder, hvor menneskets påvirkning af naturen går så vidt, at den kan aflæses geologisk.

Udstillingen byder på en perlerække af landskabsmalerier af C.W. Eckersberg, Johan Th. Lundbye, Vilhelm Hammershøi og Fynboerne fra 1800-tallet og ind i starten af 1900-tallet, alle indlånt fra danske museer og private samlere. Disse kunstnere fortolkede landskabernes store forandringer i tæt dialog med naturvidenskaben, og sammen med naturvidenskabelige genstande knyttet til geografi, geologi og landbrugsudvikling fortæller malerierne historien om menneskets aftryk i landskabet.

Kunsten i dag tilfører nye perspektiver på landskabsmaleriet, idet to markante samtidskunstnere, Camilla Berner og Rune Bosse, er blevet inviteret til at skabe værker til udstillingen.

Til udstillingen har Camilla Berner bygget en pavillon med inspiration i den pavillon Faaborg Museums stifter Mads Rasmussen byggede i Svanninge Bakker. Pavillonen har været at finde i Svanninge Bakker, men den 13. maj var sidste dag, hvor det var muligt at besøge pavillonen. Pavillionen er ved at blive flyttet til Fuglsang Kunstmuseum, hvor den vil blive beklædt med tagrør.

Bag udstillingen ligger flere års forskning, og der er til udstillingen udgivet en bog i samarbejde med Aarhus Universitetsforlag. Her fortæller bogens syv forfattere om landskabets forandring og menneskets påvirkning af naturen fra 1800-tallet og frem til i dag
Læs mere om bogen HER.

Udstillingen er et samarbejde mellem Faaborg Museum, Fuglsang Kunstmuseum, Ribe Kunstmuseum og Den Hirschsprungske Samling, København.

Udstillingskoncept: Gry Hedin (Faaborg Museum), Gertrud Oelsner (Den Hirschsprungske samling) og Thor J. Mednick (University of Toledo).

Tak for støtte til udstillingen og den ledsagende publikation:

15. Juni Fonden

Augustinusfonden

Beckett-Fonden

Den A. P. Møllerske Støttefond

Det Obelske Familiefond

Kulturministeriets Forskningsudvalg

I forbindelse med udstillingen er der produceret fem video-podcasts, hvor markante stemmer i den offentlige debat samt de to samtidskunstnere fortæller om deres jordforbindelser. Varighed: 5-7 min.