BRING NATUREN IND!SAMTIDSKUNST 100 ÅR EFTER FYNBOERNE

SAMTIDSKUNST 100 ÅR EFTER FYNBOERNE

02/5-2015

27/9-2015

Med udstillingen Bring naturen ind! har Faaborg Museum inviteret en gruppe danske kunstnere, der er født 100 år efter fynboerne – i 1960’erne og 1970’erne – til at give museets værker et nutidigt twist! I lighed med de fynske malere nyfortolker de naturen og skaber en dialog med museets samling.

Udstillingen er blevet til i anledning af, at Faaborg Museum i 2015 fejrer 100-året for indvielsen af museumsbygningen, der er tegnet af arkitekt Carl Petersen. I 1915 var Faaborg Museum et museum for samtidskunst skabt af og for kunstnerkredsen fynboerne, der alle tilhørte generationen født i 1860’erne og 1870’erne. Samlingen af malerier og skulpturer var blevet etableret for de midler, som konservesfabrikant Mads Rasmussen havde stillet til rådighed, og han bekostede også opførelsen af Faaborg Museum.

Det mod og den gavmildhed er enestående – men måske nem at overse i dag, hvor der er kommet mange museer til, også i provinsen, og hvor fynboernes værker ikke længere er provokerende samtidskunst – et frisk pust fra landet – men en vigtig strømning i dansk kunsthistorie!Udstillingen markerer, at museet, da dørene åbnede i 1915, var et modigt samtidskunstmuseum, og det er håbet, at kunstnerne, ved at vise værker med beslægtede motiver og tilgange til det at arbejde med naturen, kan perspektivere museets samling på en ny måde.

Camilla Berner, Planteindsamling #1 fra Krinsen, Kongens Nytorv, 2015

På udstillingen vises værker af kunstnergruppen A Kassen, Camilla Berner, Kaspar Bonnen, Karin Lorentzen, Søren Lose, Søren Martinsen, Ulrik Møller, Allan Otte, Randi & Katrine og Svend-Allan Sørensen.