Johannes Larsen og japansk træsnitkunst

01/4-2017

31/12-2017

Johannes Larsen (1867-1961) kom aldrig til Japan, men i sin kunst rejste han og fandt inspiration i japansk kunst og kultur. Udstillingen præsenterer to unikke samlinger af japanske træsnitbøger og træsnit i dansk privateje sammen med japansk inspirerede værker af Johannes Larsen. De to privatsamlinger er resultatet af to privatpersoners Japan-fascination, men i et større perspektiv også resultatet af den åbning mellem Danmark og Japan, som fejres i 2017 med 150-året for oprettelsen af de diplomatiske forbindelser mellem Japan og Danmark.

Museet fejrer jubilæet ved at udstille disse to samlinger og rejse spørgsmålet om den japanske kunsts indflydelse på Johannes Larsen, der fødtes i netop 1867, året hvor de diplomatiske forbindelser indledtes. Ud over at give indblik i den helt særlige japanske træsnitkultur, viser udstillingen værker af Johannes Larsen og diskuterer nogle af de paradokser, som den fynske udgave af japanismen var del af.

Interessen for Japan var stor i Danmark i slutningen af 1800tallet. Mange købte japansk kunsthåndværk og træsnit, og de europæiske kunstnere og kunsthåndværkere lod sig inspirere af den japanske kunst til at rive sig løs fra traditionen. Det gjaldt også Johannes Larsen, der er en af de vigtigste kunstnere på Faaborg Museum.

Sammenstillingen af den japanske træsnitkunst med Johannes Larsens værker, der også er udført som træsnit, ser på, hvordan det uforståelige og fremmede blev brugt i en genopdagelse af et dansk landskab og en dansk flora og fauna. Johannes V. Jensen skrev, at fynboerne fortolkede impressionismen på ”syngende Fynsk” – Johannes Larsen fortolker på tilsvarende vis det japanske ved at anvende et japansk formsprog på fynske motiver.

Udstillingen af de japanske træsnit har basis i den roste udstilling af træsnit og træsnitbøger, der vistes på Vejen Kunstmuseum i sommeren 2016, og som er den første større præsentation af de rigt udstyrede billedbøger i Danmark.

Der er udgivet et rigt illustreret katalog til udstillingen med tekster af Gertrud Hvidberg-Hansen, Gry Hedin og Gunhild Ravn Borggreen. 98 kr.

Om Kultursatsningen Danmark og Japan 50 år, 2017

Faaborg Museums udstilling ”Johannes Larsen og japansk træsnitkunst” indgår programmet for Kultursatsningen Danmark og Japan 50 år, 2017. Kulturudvekslingen mellem Danmark og Japan forstærkes i 2017 med en særlig kultursatsning, der involverer en række toneangivende kulturaktører i begge lande.

Se mere på Slots- og Kulturstyrelsens hjemmeside.

Tak til følgende tilskudsydere, der venligst har støttet projektet:
15. Juni Fonden
Augustinus Fonden