KIRSTEN JUSTESEN – SOKKEL STYKKER / BASE & BODY

09/11-2019

19/4-2020

”Kroppen er altid lige ved hånden” og i billedhugger Kirsten Justesens (f. 1943) kunstneriske praksis har den været anvendt som et skulpturelt materiale siden 1960’erne. Kirsten Justesen (f. 1943) har en baggrund i 1960’ernes avantgardemiljøer og anses for en pioner i sit kunstneriske virke inden for genren body art. Med udstillingen SOKKEL STYKKER / BASE & BODY præsenterer Faaborg Museum et toneangivende udvalg af Justesens værker, der viser hvordan hun i mere end 50 år har arbejdet med at sætte sin egen krop på sokkel.

I 1968 markerede Justesen sig på kunstscenen med værker, der gik i forhandling med det skulpturbegreb, hun var skolet i som klassisk uddannet billedhugger. ”Skulptur” bliver i Justesens virke til i samspillet mellem mange forskellige medier. Det tredimensionelle er ikke kun begrænset til en højde, en bredde og en dybde ved et fysisk objekt, men opstår i mellemrummet mellem de tre dimensioner: kroppen, soklen og handlingen. De traditionelle materialer for en billedhugger som gips og ler bliver i Justesens praksis redskaber i undersøgelsen af det tredimensionelle. Ved at anvende sin egen krop genfortolker Justesen årtusinders brug af menneskekroppens skulpturelle kvaliteter. Ligesom hun konceptuelt genfortolker billedhuggerkunstens materialer ved at bruge is, der smelter, eller fotografiet, der fikserer en handling til en positur og skaber et spændingsfelt mellem det tredimensionelle rum og en todimensionel billedflade.

Udstillingen SOKKEL STYKKER viser, hvordan denne konceptuelle tilgang til skulptur har fundet sted med udgangspunkt i soklen, som er et helt klassisk grundelement ved skulpturen. Justesens arbejde med sokler har ikke før været vist i én samlet præsentation og udstillingen på Faaborg Museum præsenterer både fritstående skulpturer, performative og skulpturelle iscenesættelser i video- og fotografi, samt en række skitsemateriale, der ikke tidligere har været udstillet.

Sokler på Faaborg Museum

Udstillingen åbner for et samspil med Faaborg Museums arkitektur og museets samling af billedhuggeren Kai Nielsens (1882-1924) værker. Kai Nielsen fornyede den danske skulptur med sine frodige og sanselige skulpturer og arbejdede også med soklen som en del af skulpturen. Som fx i Marmorpigen(1909-10) hvor kvindefiguren sidder på en groft tilhugget del af marmorblokken, der både understøtter hendes krop og former sig efter hende, omslutter og forbinder hende til den stenblok, hun er hugget ud af.

 

En kunstner med fynsk tilhørsforhold og internationalt format

Kirsten Justesen blev født i Odense i 1943 og den 25. december 2018 kunne hun fejre sin 75-års fødselsdag. Udstillingen bliver således også en markering af Justesens betydelige virke herhjemme og i udlandet. Hun har siden begyndelsen af i 1970’erne nydt international anerkendelse og særligt indenfor de seneste år, har hun opnået en anseelig repræsentation på den europæiske og amerikanske kunstscene.

Læs mere om Kirsten Justesen her!

Udstillingen er tilrettelagt i samarbejde med Kirsten Justesen.

I forbindelse med udstillingen udgiver museet et rigt illustreret katalog med tekster af Sofie Olesdatter Bastiansen, museumsinspektør ved Faaborg Museum, Mikkel Bogh, direktør for Statens Museum for Kunst, Kirsten Justesen selv, samt billedkunstnerne Lea Guldditte Hestelund og Kristoffer Ørum.

 

Udstillingen og udstillingskataloget er støttet af:

Beckett-Fonden

Den Obelske Familiefond

Ingeniør N.M. Knudsens Fond

Knud Højgaards Fond

Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond

Møllerens Fond