”Kroppen er altid lige ved hånden” og i billedhugger Kirsten Justesens (f. 1943) kunstneriske praksis har den været anvendt som et skulpturelt materiale siden 1960’erne. Kirsten Justesen (f. 1943) har en baggrund i 1960’ernes avantgardemiljøer og anses for en pioner i sit kunstneriske virke inden for genren body art. Med udstillingen SOKKEL STYKKER / BASE & BODY præsenterer Faaborg Museum et toneangivende udvalg af Justesens værker, der viser hvordan hun i mere end 50 år har arbejdet med at sætte sin egen krop på sokkel.
I 1968 markerede Justesen sig på kunstscenen med værker, der gik i forhandling med det skulpturbegreb, hun var skolet i som klassisk uddannet billedhugger. ”Skulptur” bliver i Justesens virke til i samspillet mellem mange forskellige medier. Det tredimensionelle er ikke kun begrænset til en højde, en bredde og en dybde ved et fysisk objekt, men opstår i mellemrummet mellem de tre dimensioner: kroppen, soklen og handlingen. De traditionelle materialer for en billedhugger som gips og ler bliver i Justesens praksis redskaber i undersøgelsen af det tredimensionelle. Ved at anvende sin egen krop genfortolker Justesen årtusinders brug af menneskekroppens skulpturelle kvaliteter. Ligesom hun konceptuelt genfortolker billedhuggerkunstens materialer ved at bruge is, der smelter, eller fotografiet, der fikserer en handling til en positur og skaber et spændingsfelt mellem det tredimensionelle rum og en todimensionel billedflade.
Udstillingen SOKKEL STYKKER viser, hvordan denne konceptuelle tilgang til skulptur har fundet sted med udgangspunkt i soklen, som er et helt klassisk grundelement ved skulpturen. Justesens arbejde med sokler har ikke før været vist i én samlet præsentation og udstillingen på Faaborg Museum præsenterer både fritstående skulpturer, performative og skulpturelle iscenesættelser i video- og fotografi, samt en række skitsemateriale, der ikke tidligere har været udstillet.