KIRSTEN JUSTESEN – SOKKEL STYKKER

09/11-2019

19/4-2020

– en billedhuggerfortælling om sokler, skitser og svaner

”Kroppen er altid lige ved hånden” og i billedhugger Kirsten Justesens (f. 1943) kunstneriske praksis har den været anvendt som et skulpturelt materiale siden 1960’erne. Kirsten Justesen (f. 1943) har en baggrund i 1960’ernes avantgardemiljøer og anses for en pioner i sit kunstneriske virke inden for genren body art. Med udstillingen SOKKEL STYKKER præsenterer Faaborg Museum et toneangivende udvalg af Justesens værker, der vil vise hvordan hun i mere end 50 år har arbejdet med at sætte sin egen krop på sokkel.

I 1968 markerede Justesen sig på kunstscenen med værker, der gik i forhandling med det skulpturbegreb, hun var skolet i som klassisk uddannet billedhugger. ”Skulptur” bliver i Justesens virke til i samspillet mellem mange forskellige medier. Det tredimensionelle er ikke kun begrænset til en højde, en bredde og en dybde ved et fysisk objekt, men opstår i mellemrummet mellem de tre dimensioner: kroppen, soklen og handlingen. De traditionelle materialer for en billedhugger som gips og ler bliver i Justesens praksis redskaber i undersøgelsen af det tredimensionelle, som fx når hun anvender gips til afstøbninger af sin krop i 1969 som gravid, i 1999 og igen i 2017, hvor kroppen præsenteres i andre omstændigheder.

Udstillingen SOKKEL STYKKER vil vise, hvordan denne konceptuelle tilgang til skulptur har fundet sted med udgangspunkt i soklen, som er et helt klassisk grundelement ved skulpturen som kunstform. Justesens arbejde med sokler har ikke før været vist i én samlet præsentation og udstillingen på Faaborg Museum

vil præsentere både fritstående skulpturer, performative og skulpturelle iscenesættelser i video- og fotografiske værker, samt en række skitsemateriale, der ikke tidligere har været udstillet.

 

Kvindekroppen på Faaborg Museum – en dialog med billedhugger Kai Nielsen

Udstillingen kan også ses i samspil med billedhuggeren Kai Nielsen (1882-1924) og museets samling af hans værker. Kai Nielsen fornyede den danske skulptur med sine frodige og sanselige skulpturer.  Kvindefiguren var et foretrukket motiv for Kai Nielsen, der som kunstner nød samtidens bevågenhed, men også vakte furore, bl.a. i hans fremstilling af den nøgne krop, hvor især Ymerbrøndeni Faaborg fra 1913 blev genstand for intens debat. Dialogen mellem Kirsten Justesen og Kai Nielsen belyser både samstemmighed og sammenstød i de to kunstneres måde at forholde sig til skulptur, til materialer, til krop og til en lang skulpturtradition.

 

En kunstner med fynsk tilhørsforhold og internationalt format

Kirsten Justesen blev født i Odense i 1943 og den 25. december 2018 kunne hun fejre sin 75-års fødselsdag. Udstillingen bliver således også en markering af Justesens betydelige virke herhjemme og i udlandet. Hun har siden begyndelsen af i 1970’erne nydt international anerkendelse og særligt indenfor de seneste år, har hun opnået en anseelig repræsentation på den europæiske og amerikanske kunstscene.

Udstillingen er tilrettelagt i samarbejde med Kirsten Justesen, og i forbindelse med udstillingen udgiver museet et udstillingskatalog.

www.kirstenjustesen.com