TÆT PÅ – Værker på papir fra Faaborg Museums samling

09/10-2021

18/12-2021

Med denne særudstilling inviteres museumsgæsterne helt tæt på museets store, men sjældent sete, samling af kunst på papir, som kun få kender til. Samlingen er museets største – mere omfattende end både maleri- og skulptursamling – men den vises sjældent, fordi såvel akvarelfarve som papir er lysfølsomt. Det drejer sig således på flere måder om Faaborg Museums ”skjulte skat”, som rummer en stor rigdom af meget forskellige kunstneriske udtryk og teknikker, og med beskedne formater, mange detaljer og farvesvage antydninger inviterer værkerne til nærstudier, hvor man kan følge kunstnerhændernes bearbejdelse af papiret, streg for streg.

Værkerne står som en central indgang til at forstå kunstnernes virke og de mange måder, de hver især har arbejdet med papirmediet; fra hurtige skitser og forlæg for malerier til selvstændige værker som detaljererede tegninger, enestående akvareller og udtryksfulde grafiske tryk i træsnit og linoleum.

Mange af de kunstnere, der betragtes som inderkredsen på museet, benyttede papirmediet flittigt; f.eks. arbejdede en af museets centrale kunstnere, Anna Syberg (1870-1914), næsten udelukkende på papir. Anna Sybergs akvareller med blomstermotiver og maleren og grafikeren Johannes Larsens (1867-1961) træsnit af fugle er velkendte og afholdte værker. Men samlingen rummer også materiale, ukendt for offentligheden og fra nogle af de mindre kendte Fynbomalere, som bliver udfoldet på udstillingen.