Johannes Larsen og japansk træsnitkunst

Sprog: Dansk
Udgivelsesår: 2017
Bog, indbundet.

For første gang udfoldes japanismens betydning for Fynbomaleren Johannes Larsens kunstneriske udtryk i denne bog. Gennem både maleri, tegninger, træsnit og rumudsmykninger af Johannes Larsen trækkes der paralleller til forbindelsen mellem japansk kunst og dansk/nordisk kunst. En fyldestgørende artikel af kunsthistoriker Gunhild Borggreen om den kunstneriske indflydelse fra japansk kunst på vestlige landes kunst i slut 1800-tallet/ start 1900-tallet, samt en grundig introduktion af daværende museumsdirektør Gertrud Hvidberg-Hansen og museumsinspektør Gry Hedin, der sublimt viser dialogen mellem japanske træsnit og dele af J. Larsens kunst.

Bogen er udgivet i forbindelse med særudstillingen Johannes Larsen og japansk træsnitkunst (4. april – 31.december 2017) i anledning af 150- året for Johannes Larsens fødsel og for Japan og Danmarks diplomatiske forbindelsers etablering.