Der er tænkt over hver eneste detalje på Faaborg Museum. Carl Petersen designede f.eks. selv skriften med museets navn. Samtidig var han opmærksom på de særlige udfordringer, der ligger i at designe skilte og skrift. I maj 1915 engagerede han derfor arkitekt og grafiker Knud V. Engelhardt til at udforme museets grafiske identitet, bomærke, håndkatalog og malerinumre.
Form og funktion
Carl Petersen og Knud V. Engelhardt ønskede begge at gøre op med tidligere tiders pyntede tilgang til design og arkitektur, hvor man anvendte samme formelementer på tværs af materialer og fremstillingsteknikker. De tænkte i sammenhængen mellem form, funktion og produktion, og de lod f.eks. de valgte materialers naturlige farver få indflydelse på designet. Engelhardt arbejdede både med industrielt design som bestik, kakkelovne m.m. og med grafisk design som skiltning, logoer og bomærker. Bedst kendt er han for sit totaldesign af Københavns Sporveje i 1910, for bomærket for Georg Jensen Damask og for de i dag ‘ikoniske’ vejskilte i Gentofte, hvor hans hjertesignatur, der også findes i museets logo, danner prikken over i’erne.