Kai Nielsen – Født af hverdagen

08/6-2024

05/1-2025

Som gæst på Faaborg Museum bliver du budt velkommen af den monumentale skulptur i poleret sort granit af museets stifter Mads Rasmussen, der med sin centrale placering i Kuppelsalen er et ikonisk og afholdt værk for museet. Det samme gør sig gældende for Marmorpigen, som er placeret i Lille malerisal, som er den første udstillingssal, man entrerer. Skulpturerne er skabt til Faaborg Museum af den danske billedhugger Kai Nielsen (1882-1924), som er den eneste billedhugger tilknyttet Faaborg Museums samling med kunstnerkredsen af Fynbomalerne. Værkerne bliver en del af omdrejningspunktet for et udstillingsprojekt i samarbejde mellem Faaborg Museum og Glyptoteket – to særudstillinger, som vises parallelt på de to museer fra sommeren 2024.

Trods eksempelvis Marmorpigens popularitet, er Kai Nielsen for de fleste en ukendt kunstner, selvom en stor del af hans værker er placeret i offentlige rum som bl.a. Ymerbrønden på Torvet i Faaborg (den originale i sandsten findes på Faaborg Museum) og på Blågårds Plads, Nørrebro i København. Mange kender ham måske bedst for de små figurer og statuetter, han formgav for Bing & Grøndahl, Kähler og Dansk Kunsthandel, og som stadig findes i mange private hjem.

Kai Nielsens figurer er umiddelbart genkendelige, men rummer samtidig referencer fra kunsthistorien og behandler mytologiske emner.

Fra 30. maj  2024 – 5. januar 2025 viser Glyptoteket Kai Nielsen-udstillingen. Det fælles særudstillingsprojekt præsenterer værker fra Glyptoteket og Faaborg Museums egne samlinger samt indlån fra private og museer.

Bog om Kai Nielsen
I forbindelse med udstillingen udgives en bog rig på illustrationer og bidrag fra forskere på området. Bogen kommer til salg i webshop og i museumsbutikken.

Tak for generøs støtte til

Aage og Johanne Louis-Hansens Fond

Arne V. Schleschs Fond