ULRIK MØLLER – THE MOON, KIDS, BIRDS AND AEROPLANES

01/12-2013

14. september – 1. december 2013

ULRIK MØLLER – THE MOON, KIDS, BIRDS AND AEROPLANES

Ulrik Møllers motiver er så at sige alle hentet inden for tre kvadratkilometer fra barndomshjemmet i Vester Aaby. Han kan vove sig længere væk – helt ind til havnen i Faaborg fx, og der har han hentet et motiv, der får DR’s Adrian Hughes til at sige, at han i grove træk er en umoderne kunstner. ”Når han maler en færge, kan man tydeligt se, at det er en færge. Man kan næsten se, hvornår den sidst har været på værft og fået banket rust af. Der er mig bekendt ikke andre danske malere, der maler, som han gør. Der er en stilhed i Ulrik Møllers malerier, som er uheldsvarslende”, har han sagt.

Men Ulrik Møller er ikke hjemstavnsmaler, tværtimod. Han bor i Berlin – og husker det fynske landskabs detaljer gennem de tusindvis af fotos, han har taget. Tilhørsforholdet til disse to meget forskellige steder, Fyn og Berlin, udgør hans foretrukne motivverden – uanset om værkerne er de imponerende store lærreder, de små serielle formater eller videoværker.

Uanset om han skildrer storbyens bygninger, de sydfynske landskaber og småbyer eller havet ved Sydfyn, så virker værkerne indtagende på grund – eller på trods – af fraværet af mennesker og liv og af den tyste stemning i de vindstille og disede landskaber.

Hav og himmelrum, fjerne fly, grimme gader eller en flig af et fjernsynstårn fungerer som maleriske komponenter, der alene skaber liv og bevægelse i de stilfærdige værker. De konkrete steder vidner om kunstnerens sans både for stedernes særlige sociale aspekter og for deres æstetiske kvaliteter. Men det er også arketypiske og universelle landskaber hævet over tid og sted, der både bærer fortiden og indvarsler det, der kommer.

Ulrik Møller tager arven op efter 1900-tallets symbolisme og dens skildringer af landskaber tilført en sjælelig dimension. Men også Faaborg Museums samling af Fynboerne spiller fornemt sammen med Ulrik Møllers værker, da det for en del værkers vedkommende er de samme landskaber og den sammen given sig hen til de nære omgivelser og sin hjemstavn, hvad enten det er ikoniske bygninger eller uprætentiøse steder. Eller bare månen, børn, fugle og fly, som vi alle ser uanset, hvor på kloden man befinder sig.

Udstillingen har været vist på Randers Kunstmuseum i sommeren 2013 – og fik megen anmelder-ros – og på Faaborg Museum udvides udstillingen med adskillige nye værker, som kunstneren har arbejdet på helt frem til åbningen.

I forbindelse med udstillingen er der udgivet et rigt illustreret katalog med tekster af Lise Jeppesen, Susanne Thestrup Truelsen (Faaborg Museums nu afgåede direktør), Majbritt Løland og Lone Scherfig. Pris 130 kr.