Vildt nok – Jagt i dansk kunst

27/1-2024

20/5-2024

Det kommer til at handle om kunst, natursyn, dyr og fællesskab, når museet i 2024 præsenterer 200 års jagtmotiver i dansk kunst.

Udstillingen præsenterer omkring 60 jagt-relaterede kunstværker af en lang række forskellige danske kunstnere som f.eks. Jens Juel, J.F. Willumsen, Johannes Larsen, Peter Land og Kathrine Ærtebjerg. Ved at vise, hvordan jagtmotivet gennem de seneste 200 år er blevet behandlet, ser man skiftende tiders forhold til emner som natur og naturlighed, dyrevelfærd, biodiversitet og bæredygtighed. Jagtens mennesker, dyr og landskaber skildres på smukke, tankevækkende og humoristiske måder i bl.a. maleri, skulptur og kunst på papir. Værkerne kombineres med kulturhistoriske og naturhistoriske genstande fra jagtens verden samt korte film, hvor fire jægere fortæller om deres liv med jagt.

Blandt kunstnerne findes både jægere med et indgående kendskab til jagtens dyr og landskaber og ikke-jægere, som ser på jagten med en udenforståendes mere undrende blik.

Udstillingen er et samarbejde med Fuglsang Kunstmuseum, Ribe Kunstmuseum og Skovgaard Museet og er generøst støttet af 15. Juni Fonden.

Illustration: Johannes Larsen. På andetræk. 1895-97. Statens Museum for Kunst.